Sommerdækkene skal på nu

Sommerdæk har en hårdere gummiblanding end vinterdæk, og en større del af dækkets profil er i kontakt med vejen. Det gør sommerdæk til det bedste dækvalg på varme sommerveje. Foto: Michael Eisenberg

Vinteren holdt stand længe, men har givet op. Nu er det tid at skifte dæk.

Den mest snefyldte marts måned i mands minde er forbi, og med forårsvejr på vej i april peger alt mod at få sat sommerdæk på bilen nu.

“De store snemængder i dette forår har med al tydelighed demonstreret en gammel sandhed: Vil man køre sikkert året rundt i Danmark, må man køre på vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Man kan ikke luske sig gennem vinteren på sommerdæk,” siger formanden for Dækimportørforeningen Kenneth Saust, der samtidig pointerer, at man heller ikke bør forsøge at køre på vinterdæk om sommeren.

Han noterer sig, at de danske bilister i disse uger har fuld fart på udskiftningen til sommerdæk, men ser, at en del vælger at køre videre på vinterdæk.

“Ved den årlige dæktælling i midten af juni måned kan vi hvert år konstatere, at cirka 18 procent af bilisterne stadig har vinterdæk på, selv om det er stærkt uhensigtsmæssigt. Vinterdæk er alt for bløde til sommervarme veje, og det betyder reduceret vejgreb i sving, længere bremselængde og større dækslid, end hvis man kørte på sommerdæk,” slår Kenneth Saust fast.

Han mener derfor, at det både sikkerhedsmæssigt og økonomisk er langt bedre at køre på det til årstiden passende dæk. Og det gælder også de mange nye SUV-biler, som nu er den mest solgte biltype i Danmark.

“SUV-biler har ofte firehjulstræk, højere frihøjde og er mere terrængående end almindelige personbiler. Derfor mener mange SUV-ejere, at de trygt kan køre videre på vinterdækkene. Men det er ikke en god løsning. SUV-biler har nøjagtigt lige så stort behov for sommerdæk, når de kører på varme sommerveje, som alle andre biler,” vurderer Kenneth Saust.

Endelig er der den mulighed at køre på helårsdæk, som de fleste dækimportører nu kan tilbyde. Men Kenneth Saust noterer sig, at i de store, professionelt anlagte udenlandske dæktest foretaget af blandt andet bilistorganisationen ADAC og tidsskriftet Auto, Motor und Sport, er konklusionen hver gang, at helårsdæk hverken er de bedste om sommeren eller vinteren.

“Helårsdæk er et anvendeligt kompromis. Den bedste løsning er dog fortsat at køre på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren,” slutter dækimportørernes formand.

 

 

Noter:

Når de gamle vinterdæk skal af

Vinterdæk bliver som alt gummi hårdere med tiden. Efter nogle år kan et ellers udmærket vinterdæk være blevet så hårdt, at det selv med en god mønsterdybde slet ikke kan få tag i is eller tætpakket sne. Hvis dækkene er mere end fem år gamle, anbefaler Rådet for Større Dæksikkerhed, at man jævnligt får dem tjekket af en dækspecialist. Dæk til Tempo 100-godkendte campingvogne må maksimalt være seks år gamle.

Rene fælge

Fælge med vinterdæk er ofte ret beskidte, når de tages af, både udvendigt og indvendigt. Nogle dækforhandlere kan som en del af deres tilbud til kunderne rengøre fælgene, så de er pæne næste gang, de skal på. Hvis denne service ikke kan tilbydes, kan man selv medbringe en tom spand, en børste samt et fælgrenseprodukt og hos dækforhandleren gøre sine fælge rene, inden de lægges på lager for sommeren. Og man kan naturligvis også rense sine sommerfælge på samme måde, inden de kommer på.

Vinterveje

Store dele af landet, specielt Bornholm samt østvendte kyster, var i det meste af marts måned dækket af sne. Så selv om den gennemsnitlige danske vinter er ganske mild, falder der stadig megen sne. Morgentemperaturene på vejene er ofte under nul grader celsius, og vejene kan være isglatte med sort is, som ikke kan ses af øjet. På sne- og isdækkede veje kan sommerdæk ikke måle sig med vinterdæk. Vinterdæk er derfor det rette valg om vinteren.

Sommerveje

Sommerveje kan nå asfalttemperaturer, der er meget højere end luftens temperaturer. Det betyder meget varme dæk. Sommerdæk er bygget til meget højere vejtemperaturer end vinterdæk, og de bliver derfor ikke bløde og ustabile, som vinterdæk bliver, når lufttemperaturerne er over 20 grader celsius. Under disse forhold bremser og styrer sommerdæk meget sikrere end vinterdæk. Sommerdæk er derfor det rette valg om sommeren.

Vinterdæk om sommeren – alle ulemper på én gang

Der er tre gode grunde til ikke at køre på vinterdæk om sommeren:

  • På våd vej har vinterdæk cirka 15 % længere bremselængde
  • På tør vej har vinterdæk cirka 10 % dårligere vejgreb i kurver.
  • Og på alle veje har vinterdæk cirka 15 % højere rullemodstand, hvilket betyder højere brændstofforbrug.

Kilde: Det tyske bilmagasin Auto Motor und Sport, nr. 6/2016.

Hvor mange kører på vinterdæk om sommeren?

At køre på vinterdæk om sommeren er at slide et godt dæk unødigt, så det er brugt op, når man får brug for dets egenskaber i november. Alligevel kører godt 400.000 personbilejere på vinterdæk sommeren over. Ved seneste sommertælling i juni 2017 kørte 82 procent af bilisterne på sommerdæk, mens 18 procent stadig havde vinterdæk på. Det er uændret fra året før.

Kilde: Dækimportørforeningen.

Korrekt dæktryk vigtigt

Forkert dæktryk betyder:

  • Stærkt forøget slid
  • Stærkt forringede køregenskaber
  • Højere brændstofforbrug (typisk 5-7 procent)

Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at man tjekker luften i sine dæk mindst en gang om måneden. Dækkene skal være kolde, når trykket måles.

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.

Brinks box
Y Markedsføring