Politiet satte fokus på hastighed

Mere end 15.000 danskere blev taget i at overskride hastighedsgrænserne ved politiets nationale indsats i uge 9. Blandt de mere end 15.000 fartsyndere var blandt andet;

  • Knap 2.200 overskridelser af den generelle hastighed i byerne
  • Mere end 6.800 overskridelser af den generelle hastighed på landeveje og motorveje, mens
  • Flere end 6.000 overskred den skiltede hastighed på vejene, blandt andet hvor hastigheden var nedsat på  grund af vejarbejder.

Uheldsrisikoen er ikke lige stor for alle typer af veje. 100 km/t på en motorvej er mindre farligt end 100 km/t på en landevej eller en byvej. Dette skyldes at en motorvej er konstrueret til disse høje hastigheder, og at der her kun kører personbiler og lastbiler. Landeveje og byveje er derimod konstrueret til meget lavere hastigheder og trafikken er mere kompleks, da både fodgængere, cyklister og biler er til stede.

”Der er stadig for mange bilister, der kører for hurtigt og dermed udsætter sig selv og andre for fare. Fart dræber og er stadig et problem for trafiksikkerheden. Derfor kræver det også stadig politiets opmærksomhed. Når hastigheden sættes i vejret øges både den strækning, som bilen kører inden føreren reagerer, og bilens bremse-længde. Der er således en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne,” siger Christian Berthelsen som er politiassistent ved Nationalt Færdselscenter, og fortsætter:

”Men det er med stor glæde, at vi kan se, at politiets hastighedskontroller virker. Det er i 2017 lykkedes at nedbringe hastigheden på udvalgte landevejsstrækninger, hvor politiet har foretaget særligt målrettede kontroller, og vi kan se, at hastigheden er faldet betydeligt mere her end på resten af vejnettet, og samtidig kan vi ane et optimistisk fald i antallet af dræbte og tilskadekomne på landsplan,”

I op mod halvdelen af alle dødsulykker eller ulykker med alvorligt tilskadekomne med personbil i 2015 kørte føreren over hastighedsgrænsen

Brinks box
Cooks Boks