Ny app klæder teenagere på til operation

Simon Jeppesen, tragtbryst opereret Foto: Tonny Foghmar

Med små videoer og chat forbereder Aarhus Universitetshospital unge patienter til operation for tragtbryst. Sammen med optimerede operationsforløb sikrer app’en tryg og effektiv behandling.

17-årige Simon Jeppesen er blevet opereret for tragtbryst på Aarhus Universitetshospital. Hans brystben bøjer indad, men med en indopereret metalbarre bliver hans brystkasse over de næste tre år nu normaliseret. Dét har han fuldstændig styr på takket være app’en EMENTO, der nu har et særligt forløb for tragtbrystpatienter.

– Jeg synes, det er smart. App’en har forberedt mig på, hvad der skulle ske, så jeg har følt mig tryg og klar, siger Simon Jeppesen.

Og det er netop, hvad teknologien skal gøre for patienterne, der typisk er teenagere. Nu behøver de ikke at have tasken fuld af pjecer, men kan med et par klik på mobilen få overblik over aftaler på hospitalet, chatte med sygeplejersken og se videoer om forløbet.

 

Store smerter kræver ejerskab

– De unge har deres smartphone ved hånden, så med app’en kan vi bedre nå dem og få dem forberedt. Pjecerne læser kun forældrene, og de unge får ikke ejerskab over situationen, som kan være fysisk og psykisk hård, forklarer sygeplejerske Pernille Brasch Andersen, Hjerte-Lunge- og Karkirurgi.

En tragtbrystoperation er smertefuld, og derfor er det vigtigt, at de unge er godt klædt på. De skal vide, at de får smerter, kan være begrænset i forbindelse med sport og skal genoptræne.

Her er app’en et godt værktøj. Patienterne får adgang, når de bliver indkaldt og modtager i ugerne op til operationen påmindelser om informationer og videoer. Hvor de før fik alle oplysninger på en gang, tikker de nu ind lidt ad gangen i en smart og nærværende form. Timingen er nøje udvalgt, så informationerne rammer de unge, når de er motiveret for at læse og at blive klædt på til deres – nu yderst effektive – patientforløb.

Fire operationer på én dag

Samtidig med at hospitalet har introduceret app’en har operationsforløbet nemlig fået en overhaling. Med et par snedige greb er hospitalet gået fra at operere tre til fire patienter hver onsdag.

Tidligere foregik alle forberedelser fx epidural i ryggen og drop i hånden på operationsgangen. Tre patienter blev kørt hertil fra morgenstunden, hvor de ventede på, at det blev deres tur. Nu kommer kun den første patient direkte på operationsgangen, mens de andre forberedes på opvågningsstuen. Så er de klar, så snart den første patient er færdigopereret, og dermed sikres et godt flow hele dagen. Under forberedelsen møder patienten nu den sygeplejerske, som står klar efter operationen.

– Det er roligt og trygt for patienten. Operationen er den samme, men ved at justere på, hvad der sker før og efter, kan vi nå mere, siger afdelingssygeplejerske Mariann Eliassen Chatterton, Operation og Intensiv Øst.

Samarbejde på tværs af hospital

De nye initiativer er udviklet i 2017. Hjerte-Lunge- og Karkirurgi har samarbejdet med firmaet EMENTO om app’en, og sammen med Operation og Intensiv Øst har de optimeret operationsforløbet.

Hospitalet finder fortsat på løsninger til de unge patienter, fx kan Simon Jeppesen se frem til et ekstra kort visit på hospitalet, når han om tre år skal have fjernet metalbarren. Efter operationen er de fleste patienter hurtigt friske, og de behøver derfor ikke komme på sengeafsnittet. De modtages og udskrives i opvågningsafsnittet samme dag. Til dette korte forløb er det netop også blevet muligt at få informationer i app’en.

Digitale løsninger til patientkommunikation og -involvering bruges på flere og flere afdelinger, og hospitalet samarbejder med EMENTO om at give information, der passer til patienternes behov, og mulighed for at kommunikere med hospitalet fra eget hjem.

 

Fakta om app’en

  • Informationerne i app’en er til patienter med tragtbryst, dvs. patienter hvis brystben bøjer indad. Ved at indoperere en metalbarre og lade den sidde i tre år bliver brystkassen rettet ud. AUH opererer størstedelen af alle danske tragtbrystpatienter.
  • I app’en er der overblik over aftaler på hospitalet, en beskrivelse af forløbet før, under og efter operationen (inkl. videoer og løbende påmindelser) samt en chatfunktion, som sygeplejersken besvarer.
  • Indholdet er udviklet af Hjerte-Lunge- og Karkirurgi i samarbejde med EMENTO. EMENTO arbejder digitale kommunikationsløsninger til gavn for klinikere, patienter og pårørende.
Gaardhøje 300x250 ny
Revision Limfjord 02/10 sb