Holstebromekaniker om aircondition: Sådan undgår du dyre reparationer

Størstedelen af alle airconditioneftersyn i 2018 blev foretaget i maj, juni og juli. Så snart solens stråler varmer bilerne op, opdager bilister, hvis airconditionanlægget ikke virker. Foto: PR.

80 procent af airconditioneftersyn hos QuickPot i Holstebro bliver foretaget i disse uger, og bilerne flokkes om værkstedet. Få den lokale bileksperts anbefalinger til en afkølet sommer uden dyre reparationer.

Forsommerens første varme dage har sat fuld blæs på airconditionanlæggene i holstebroegnens biler. Men hvis der i stedet for en svalende kold brise oser varm luft ud af dyserne, er det tid til et eftersyn. Mange bilejere møder denne lunkne oplevelse netop nu, og det kan mærkes hos QuickPot på Jens Baggesens Vej, der udfører airconditionservice på samlebånd i disse uger. Sidste år blev 80 procent af alle værkstedets airconditioneftersyn udført i maj, juni og juli. Og ifølge Brian Josefsen, der er værkstedschef i QuickPot Holstebro, ser billedet ligesådan ud i år.

– Køleanlægget kræver periodisk vedligeholdelse, lige som alt andet mekanik i bilen. Det er bare de færreste, der tænker på, hvordan man gør det nemt. Serviceeftersyn er nødvendigt mindst hvert andet år. Men noget så simpelt som at holde køleranlægget smurt vinteren igennem ved at bruge det med jævne mellemrum, gør underværker for kompressorens langvarige holdbarhed, siger Brian Josefsen.

En god måde at kontrollere om airconditionanlægget fungerer optimalt, er ved at skrue helt op for den kolde luft i et par minutter. Luften direkte fra blæserne i bilen skal på et velfungerende anlæg være mellem fem og syv grader.

Kølemidlet fordamper
Når airconditionanlægget svigter, skyldes det ikke nødvendigvis deciderede fejl og utætheder. Kølemiddel fordamper nemlig hele tiden, og efter cirka to år trænger det til en opfyldning.

– Det er en god ide at få efterset bilens aircondition regelmæssigt – gerne hvert år, men mindst hvert andet år. For hvis systemet er ved at løbe tør for kølemiddel, øges risikoen for skader, der kræver reparation, præcis ligesom når systemet ikke bliver brugt, forklarer Lars Fibiger, der er teknisk rådgiver i Quickpot og dermed ham, som kædens mekanikere spørger til råds i tvivlstilfælde.

Han fortæller, at airconditionreparationer er forholdsvist bekostelige, og at det kræver en særlig efteruddannelse for mekanikere, før de må håndtere de skadelige midler i airconditionsystemet. Det er dermed en dårlig ide selv at forsøge at udbedre skaden.

De typiske reparationer koster hurtigt 5000 kroner, og er der fejl i systemets kompressor, koster det endnu mere. Det skyldes, at der skal tilkobles en speciel maskine, som kontrollerer airconditionanlæggets olietryk, tømmer og renser systemet for kølemiddel og olie, og som efter reparationen påfylder væsker igen.

QuickPot Holstebro har netop investeret i en nyudviklet udgave af disse maskiner, så værkstedet kan udføre airconditionservice på alle typer af biler – herunder også hybrid- og elbiler. Samtlige biler produceret fra 2017 og frem skal nemlig bruge en ny type kølemiddel, som kræver en speciel påfyldningsmaskine.

QuickPot Holstebro er en del af den landsdækkende kæde QuickPot, der med 28 full-service autoværksteder, 130 uddannede mekanikere og 25 lærlinge er landets største kapitalkæde af autoværksteder. Virksomheden lægger stor vægt på kvalitet og kundetilfredshed. www.QuickPot.dk
Brinks box
Kayas Pizza box