Høj tillid til de officielle kostråd

Arkivfoto

De officielle kostråd nyder høj troværdig hos forbrugerne. Fødevarestyrelsen ser to nye undersøgelser som endnu en grund til, at være til stede i debatten om kost på fx sociale medier.

Skal jeg prøve 5:2-kuren, glutenfri, palæo eller en helt fjerde eller femte kur? Sådanne tanker er helt normale hos mange. Godt hjulpet på vej af sociale medier, som bugner med råd, der lover alt fra en smal talje til store biceps.

Ifølge to nye undersøgelser, en fra Epinion og en fra MAPP Centret på Aarhus Universitet, stoler de fleste dog mere på Fødevarestyrelsens råd om at spise sundt og varieret. Ifølge undersøgelsen fra Epinion har 70 procent i høj grad eller i nogen grad tillid til De officielle Kostråd. Kun fire procent har slet ikke tillid til dem.

Ifølge Fødevarestyrelsens direktør for vækst og innovation Per K. Christiansen understreger de nye undersøgelser vigtigheden af, at Fødevarestyrelsen er til stede med sine kostråd på sociale medier.

“Vi kan se, at mange bruger sociale medier til at få inspiration til madplanen og til deres sundhed. Men de stoler mest på myndighederne. Det skal vi udnytte til at fortælle, hvorfor det er så vigtigt med en varieret kost – med fx fisk, grønt og fuldkorn,” siger Per K. Christiansen.

I rapporten fra Aarhus Universitet svarer godt 50 procent, at de i forskellige grader stoler på De officielle Kostråd. Tallet er godt 40 procent for ernæringsforskere og 15 procent for sociale medier.

“Det er flotte resultater, men målet er jo også, at folk skal følge rådene, og der er stadig et stykke vej, før vi er i mål. Derfor er det også så vigtigt, at vi bliver endnu bedre til at få de gode råd ud til endnu flere,” siger Per K. Christiansen.

Regeringen lavede i august sidste år en ny strategi, som bl.a. siger, at myndighederne skal være mere til stede på sociale medier for at påvirke kostdebatten.

Undersøgelsen fra Aarhus Universitet blev udført via et online spørgeskema til mere end 1.000 danskere og ved fokusgruppe-interviews med unge i alderen 22-26 år. Læs hele MAPP rapporten her.

Epinion-undersøgelsen er baseret på svar fra mere end 2.000 danskere. Begge undersøgelser er bestilt af Fødevarestyrelsen.

Kayas Pizza box
Noojins boks alm.