Dine rettigheder hvis dit fly er aflyst

Sommeren er her, og for de fleste betyder det ferie. Mange dansker holder af at rejse i deres sommerferie. Rejse ud af landets grænser og slappe helt af. Især flymaskiner er et poplært transportmiddel om sommeren. Det er nemt, og hjælper os med at komme hurtigt frem. Desværre sker det engang imellem, at et fly bliver aflyst. Et aflyst eller et forsinket fly kan være skyld i, at din længe ventet ferie ikke bliver som forventet. I langt de fleste tilfælde er du som passager berettiget til kompensation, men mange er ikke klar over, hvilke rettigheder de egentlig har.

 

Hvornår kan du søge kompensation?

En flybillet koster penge, og netop derfor bliver vi ofte frustreret, hvis en flyforsinkelse eller aflysning er skyld i at vi ikke kommer frem til vores destination som planlagt. Din erstatning ved aflyst fly afhænger af flyets forsinkelse. Er dit fly forsinket 2 timer eller mere, har du ret til kompensation. Hvis du oplever at dit fly er forsinket ved afgang i mindst 2 timer, er flyselskabet forpligtet til at udlevere mad og drikke samt give dig adgang til, at du kan kontakte eksempelvis familiemedlemmer eller annullere en udlejningsbil. Er forsinkelsen over 3 timer har du ret til en indkvartering samt transport mellem lufthavnen og hotellet. Ankommer dit fly til dit rejsemål 3 timer eller mere, efter det oprindeligt var planlagt, så har du ret til kompensation. Beløbet afhænger af rejsens samlede distance og længden på forsinkelsen. Hvis du skulle være så uheldig, at dit fly er 5 timer eller mere forsinket, behøver du vente på det. I dette tilfælde har du ret til at få fuld refusion at dit fly samt øvrige flyvninger med flyselskabet under samme booking. Et aflyst fly er ikke den optimale start på en ferie, men husk dine passagerrettigheder, og få den kompensation, du er berettiget.

Dette indhold er sponseret.

Brinks box
Kayas Pizza box