Bedre og mere effektivt for alle parter

Kayas Pizza l.b. august 2017
Kayas Pizza l.b. august 2017
Jes Varberg roser sygeplejerskerne Hanne Holme Villadsen (t.h.) og Sonja Andersen Saaby efter en effektiv formiddag på Aarhus Universitetshospital med blodprøver, undervisning, skanning og samtaler, inden han skal varmebehandles for en hjerterytmeforstyrrelse. Foto: Tonny Foghmar, Aarhus Universitetshospital

Gruppeundervisning: Hjertepatienter får bedre information, og både patienter og medarbejdere sparer tid

Jes Varberg fra Randers skal igen have en avanceret varmebehandling inde i hjertet, hvor han i fuld bedøvelse vil få brændt en ring omkring et område i hjertet, som udløser hans langvarige anfald af hjerteflimmer.

Sidste gang han skulle behandles var han til forundersøgelse og fik information om behandlingen på helt traditionel vis, hvor han blev indlagt dagen før. En sygeplejerske informerede patienterne enkeltvis, og de kunne stille spørgsmål til en læge. Denne gang blev han informeret af to sygeplejersker ved gruppeundervisning sammen med seks andre patienter og deres pårørende, og alle undersøgelser og samtaler var samlet på en formiddag.

– Det var en langt bedre information end første gang, hvor en sygeplejerske gik rundt og informerede os en af gangen. Alt blev belyst ved gruppeundervisningen, så der var ikke ret meget tilbage at spørge lægen om, siger Jes Varberg, som har været selvstændig, siden han var 21.

– Det er også langt bedre ressourceudnyttelse, når det hele er samlet på en formiddag, og vi på skift er til samtaler, blodprøver og skanning. Selv om det er effektivt, så går det ikke ud over os patienter, som jo også er interesseret i at det går lidt hurtigt. Jeg elsker at se et godt flow, og jeg tror ikke, det her kan blive mere effektivt.

Avanceret behandling af hjerterytmeforstyrrelser

Jes Varberg har i mange år været plaget af hyppige men korte anfald af hjerteflimmer, hvor hjertets forkamre ‘flimrer’ i en hurtig rytme i stedet for at trække sig rytmisk sammen. Derfor har han fået varmebehandling (radiofrekvensablation – RFA), der er en avanceret behandling mod hjerterytmeforstyrrelser.

Anfaldene er imidlertid kommet igen, og nu er de blevet så langvarige, at Jes er blevet behandlet med elektriske stød for at standse anfald og få hjertet tilbage til normal rytme. Derfor er han igen blevet henvist til varmebehandling på Aarhus Universitetshospital.

Det fungerede ikke optimalt

Tidligere blev patienterne indkaldt til tre dages indlæggelse. I løbet af den første dag blev patienterne informeret, fik taget blodprøver og blev skannet, når der var tid mellem de andre patienter i afdelingen, og patienterne kunne stille spørgsmål til en yngre læge, som kom forbi at skrive indlæggelsesjournal.

Sygeplejerskerne syntes ikke, at det fungerede optimalt. Patienterne havde masser af spildtid, og selv om de var indlagt, fik de ofte først en stue og en seng sidst på eftermiddagen, fordi de reelt var de mindst syge patienter i afdelingen. Der var jævnligt nogle, som sprang fra, da de havde fået information om effekt og risici ved behandlingen, og så havde laboratoriet huller i operationsprogrammet næste dag, når patienten skulle have været behandlet.

Derfor startede afdelingen Hjertesygdomme på baggrund af et pilotprojekt i maj sidste år dette patientforløb.

– Vi havde kvalitetsmæssige og organisatoriske problemer i de tidligere patientforløb, og havde derfor et ønske om at optimere forløbet for netop patienter til ablationsbehandling, fortæller afdelingssygeplejerske Linda Hansen på Hjertesygdommes Sengeafsnit 2.

Patienterne inspirerer hinanden

Nu bliver patienterne i stedet inviteret til en effektiv formiddag med gruppeundervisning, individuelle samtaler med læge, sygeplejerske og anæstesilæge, skanning og blodprøver. Personalet var lidt spændt på, hvad patienterne ville sige til at blive undervist i grupper, men erfaringen er, at patienterne har gavn af hinanden i undervisningen. Og i pauserne spørger patienterne ofte hinanden, og især patienter, som har været igennem behandlingen tidligere, har en erfaringsbaseret viden, som kan være værdifuld for andre i samme situation.

– Når patienterne bliver undervist i grupper, så hører de, hvad andre patienter spørger om, og det inspirerer dem ofte til at spørge om ting, de egentlig er i tvivl om, men som de ellers ikke havde tænkt på at spørge om, siger Henriette Grøndal, som er afdelingssygeplejerske på Hjertemedicinsk Laboratorium, hvor den efterfølgende behandling af patienterne foregår.

Kvaliteten er blevet bedre

Når undervisning, undersøgelser og samtaler er samlet på en enkelt formiddag er det også lettere for en pårørende at tage fri og være med, men frem for alt mener sygeplejerskerne, at kvaliteten af undervisningen er blevet bedre.

– Før var information og undervisning til disse patienter noget, der blev klemt ind, når der var tid. Nu har vi samlet undervisningsopgaven på nogle få udvalgte sygeplejersker fra sengeafsnit og behandlingsafsnit, som er dedikeret til opgaven, siger Linda Hansen.

Når formiddagen er slut, tager patienterne hjem, og de har typisk tid til behandling en måned eller to senere.

Lægerne er begejstrede

Behandlingen foregår ved, at en hjertelæge fører et kateter ind i hjertet via en blodåre i lysken. Vejledt af avancerede live-billeder af kateteret og hjertet kan lægen finde og ‘brænde’ de punkter i hjertet, som er årsag til hjerterytmeforstyrrelsen. Behandlingen kræver, at patienterne er godt informerede og forberedte på, hvad der skal foregå.

– Gruppeundervisning af disse patienter har vist sig at være et fremragende koncept. I dag virker patienterne meget velinformerede, og alt tyder på, at det er en effektiv måde at informere patienterne på, siger overlæge Christian Gerdes, som er en af de læger, som udfører behandlingen.

– Samtidig sparer vi hver gang patienterne og sygehusvæsenet for en dags indlæggelse, og får vi et afbud har vi en afbudsliste med patienter, som er helt klar til behandling, og som kan springe til med kort varsel, så vi har stort set aldrig behandlingstider, som ikke bliver udnyttet.

X1. Gaardhøje lb ny
Venoe rejser